tumblr_inline_n59tulDPzB1s4f3i6El consum de notícies pel mòbil no para de créixer. El gener passat, als EUA, les apps ja van superar els ordinadors.

image

Ets addicte al mòbil? Cada cop n’hi ha més.

image

L’usuari és majoritàriament multiplataforma. Però guanya pes un públic nou: el que només es connecta pel mòbil. Un 11% a Espanya.

image

El 2010 The Wired va proclamar que la web havia mort…

image

…perquè el consum pel mòbil es fa bàsicament via app. Tot i que, en el cas de les apps de notícies, no és ben bé així perquè connecten amb continguts de la pròpia web. Barrar el pas a la gran base de dades que és la web és absurd.

I per on ens informem? Un 82% dels nord-americans assegura que consulta les notícies per l’ordinador mentre que un 54% diu que fa servir el mòbil per informar-se, segons el Pew Research.

image

Una altra dada: mireu l’evolució dels lectors que arriben a la BBC via Google. En dos anys, les visites des del mòbil i la tauleta s’han disparat.

image

Com afectarà això les redaccions?

Per començar, en el vell concepte de La Portada. Els periodistes som uns romàntics i ens encanten les portades. Però en un món multiplataforma perdran pes. No hi haurà La Portada; n’hi hauran moltes, que s’adaptaran al suport. Ja passa ara i encara passara més. La pantalla petita del mòbil no deixa espai per a massa cosa més que un llistat funcional i, com a molt, una notícia més destacada a dalt de tot.

Quan desapareguin els diaris de paper, és probable que d’alguna manera o altra perduri la portada matinal, com a resum del que ha passat el dia abans, com a tria editorial del que la capçalera troba que és més destacat, com a peça per a l’hemeroteca. Però el lector, sobretot, busca notícies; no portades. I hi accedeix quan vol i des d’on vol. Per la ‘home’ (la portada digital) o per la porta del darrere, via Facebook, Twitter o on sigui. Les xarxes socials enllacen directament amb la notícia. La ‘home’ s’està morint.

El mòbil mana. La NPR, The Guardian (la versió beta) i, des de la setmana passada, Los Angeles Times han estrenat noves versions digitals que s’adapten al suport de l’usuari: l’ordinador d’escriptori, el portàtil, la tauleta o el mòbil. És el que es coneix com a disseny ‘responsive’.

Fins ara la versió mòbil era l’adaptació amb moltes mancances de la versió ‘original’ pensada per a ordinador. La cosa ha canviat. Les versions ‘responsive’ s’adapten a les diverses mides de pantalla, i els textos i les imatges es recol·loquen automàticament segons el suport. Mana la pantalla petita, mana el mòbil. El digital-first (la revolucionària estratègia del Guardian) té una versió 2.0: Mobile first.

Entreu a la web de Los Angeles Times.

image

O a la versió en proves del The Guardian mateix. Es llegeix bé des de tot arreu, independentment de l’amplada de la pantalla.

image

(També aquest blog és ‘responsive’, per cert).

La tendència anirà cap aquí perquè el mòbil guanyarà encara més pes.

El NYTimes també va redissenyar la web fa uns mesos, i també va fer un pas de gegant cap al ‘responsive’, tot i que no del tot. El redisseny s’adapta a diferents mides de pantalla però no té un sol codi base per a tots els dispositius. El cap de disseny digital del NYTimes, Ian Adelman, diu que no són “puristes” del ‘responsive’ i que ho aniran fent “per etapes”.

Més elegant, més intuïtiu, més net, més flexible i més ràpid a l’hora de carregar. És la nova tendència en disseny de diaris digitals. L’objectiu: millorar l’experiència de l’usuari.

Notícies per al lector en moviment

‘Mobile first’ també vol dir pensar en uns continguts adaptables (no només el disseny). És probable que el lector de mòbil s’estigui desplaçant en transport públic i, per tant, segur que en aquest cas li interessarà més una avaria a la línia 2 del metro que a un lector que a les 9 del matí consulta les notícies des d’un ordinador fix. També és probable que vulgui notícies més curtes per poder saber com està el món mentre espera que li serveixin el menú al restaurant.

I, és clar, les apps

Les apps són una gran oportunitat per buscar segments concrets de lectors i per monetitzar-ho. NYTimes està creant apps específiques, com la nova NYTimes Now, amb les principals notícies de la seva app clàssica i una tria d’articles d’altres fonts periodístiques externes. És una subscripció més barata que la de la versió digital.

Els últims mesos han irromput nous diaris digitals només per al mòbil, com News Republic o Circa. Circa és un model molt interessant perquè sintetitzen les notícies en petites fitxes per facilitar la lectura.