La transició digital ens obliga els periodistes a actualitzar-nos. He tingut la sort de començar la carrera a la UAB quan internet tot just naixia, i acabar-la a la UOC, en plena era digital. També he treballat molts anys a la ràdio, i això m’ha donat una certa pràctica en el periodisme urgent. Recentment, ja a l’Ara.cat, m’he endinsat en el periodisme de dades. Fruit de la meva experiència en el periodisme digital, els últims anys he impartit cursos i tallers a mida –d’un o de diversos dies de durada– en diversos mitjans de comunicació públics i privats, i també al Col·legi de Periodistes.
He desenvolupat diversos projectes de consultoria a empreses de comunicació, he donat xerrades vinculades amb el reciclatge professional i he participat en conferències a les principals universitats catalanes. Soc professor de Noves Tecnologies Aplicades de la Comunicació del Grau de Comunicació i Indústries Culturals de la Universitat de Barcelona.
Fcinc és el nom que he posat a aquest projecte formatiu de reciclatge profesional i de consultoria per a redaccions periodístiques.
Proposta de curs complet d’actualització per a redaccions periodístiques
El nou paradigma digital
- La connectivitat permanent: les tres revolucions tecnològiques
- La mobilitat
- La multipantalla
- La bretxa digital
- L’era de l’autocomunicació de masses
- La cultura transmèdia
- Lector vs. audiència
Escriure notícies
- L’espai, la redacció i el titular
- Notícies urgents per a mòbil
- La geolocalització
Introducció al SEO
- Tècniques de redacció per millorar el SEO
- Keywords
- Taxonomia
La tensió informativa i l’actualització
- La publicació esglaonada
- Retransmetre per internet: live blogs, Twitter, Periscope i Facebook Live
- Notificacions
Multimèdia
- Edició de fotografies
- Edició de vídeos
- Els drets d’autor
La portada digital
- Actualitat vs. abast de la notícia
- Importància vs. interès
- Introducció a l’analítica web
Les xarxes socials
- YouTube
- Telegram
La conversa permanent: el paper del periodista en el nou món hiperconnectat
- El paper del community manager
- El to
- La comunitat
Les fonts periodístiques en el nou ecosistema digital
- Twitter com a font d’informació
- Eines per gestionar les alertes
- Eines de verificació
- El rigor i la rendició de comptes
Introducció al periodisme de dades
- Recopilar (open data, peticions d’accés a la informació pública, la Llei de la Transparència)
- Analitzar
- Visualitzar
Les noves narratives
- L’Snowfall i altres interactius multimèdia
- Noves tendències en periodisme digital: com la tecnologia millora el periodisme i com els grans mitjans n’estan traient partit.
Models organitzatius i de negoci
- La redacció integrada.
- La disrupció digital.
- Casos d’èxit de The New York Times, The Guardian, Vox, Texas Tribune, ProPublica, ARA, El País, El Confidencial, El Diario, El Español…