Fcinc: pla d’actualització per a redaccions

La transició digital ens obliga els periodistes a actualitzar-nos. He tingut la sort de començar la carrera a la UAB quan internet tot just naixia, i acabar-la a la UOC, en plena era digital. També he treballat molts anys a la ràdio, i això m’ha donat una certa pràctica en el periodisme urgent. Recentment, ja a l’Ara.cat, m’he endinsat en el periodisme de dades. Fruit de la meva experiència en el periodisme digital, els últims anys he impartit cursos i tallers a mida –d’un o de diversos dies de durada– en diversos mitjans de comunicació públics i privats, i també al Col·legi de Periodistes.

He desenvolupat diversos projectes de consultoria a empreses de comunicació, he donat xerrades vinculades amb el reciclatge professional i he participat en conferències a les principals universitats catalanes. Soc professor de Noves Tecnologies Aplicades de la Comunicació del Grau de Comunicació i Indústries Culturals de la Universitat de Barcelona.

Fcinc és el nom que he posat a aquest projecte formatiu de reciclatge profesional i de consultoria per a redaccions periodístiques.

Proposta de curs complet d’actualització per a redaccions periodístiques

El nou paradigma digital

  • La connectivitat permanent: les tres revolucions tecnològiques
  • La mobilitat
  • La multipantalla
  • La bretxa digital
  • L’era de l’autocomunicació de masses
  • La cultura transmèdia
  • Lector vs. audiència

Escriure notícies

  • L’espai, la redacció i el titular
  • Notícies urgents per a mòbil
  • La geolocalització

Introducció al SEO

  • Tècniques de redacció per millorar el SEO
  • Keywords
  • Taxonomia

La tensió informativa i l’actualització

  • La publicació esglaonada
  • Retransmetre per internet: live blogs, Twitter, Periscope i Facebook Live
  • Notificacions

Multimèdia

  • Edició de fotografies
  • Edició de vídeos
  • Els drets d’autor

La portada digital

  • Actualitat vs. abast de la notícia
  • Importància vs. interès
  • Introducció a l’analítica web

Les xarxes socials

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • Whatsapp
  • Telegram

La conversa permanent: el paper del periodista en el nou món hiperconnectat

  • El paper del community manager
  • El to
  • La comunitat

Les fonts periodístiques en el nou ecosistema digital

  • Twitter com a font d’informació
  • Eines per gestionar les alertes
  • Eines de verificació
  • El rigor i la rendició de comptes

Introducció al periodisme de dades

  • Recopilar (open data, peticions d’accés a la informació pública, la Llei de la Transparència)
  • Analitzar
  • Visualitzar

Les noves narratives

  • L’Snowfall i altres interactius multimèdia
  • Noves tendències en periodisme digital: com la tecnologia millora el periodisme i com els grans mitjans n’estan traient partit.

Models organitzatius i de negoci

  • La redacció integrada.
  • La disrupció digital.
  • Casos d’èxit de The New York Times, The Guardian, Vox, Texas Tribune, ProPublica, ARA, El País, El Confidencial, El Diario, El Español…