L’allau

Per a molts, el clic es va fer el 20 de desembre de 2012. Aquell dia The New York Times va llançar un nou reportatge multimèdia que integrava textos, vídeos i àudios com mai abans. Feia servir la tècnica del parallax scrolling gràcies a les noves possibilitats de l’HTML5.

Antoni Bassas diu que en aquesta transició “els periodistes som com els actors de cinema mut intentant passar al cinema sonor”. Snow Fall: l’allau del Tunnel Creek és la primera pel·lícula d’èxit del nou cine sonor (amb un Pulitzer inclòs i més de 2,9 milions de visites). I per això és tan important. Ja no compten només el text, el vídeo o el so per separat. Compten tots alhora. I aquest és el gran repte al qual ens enfrontem els periodistes del futur. Dominar els nous recursos d’aquesta revolució industrial.

El 99% dels continguts de les webs de notícies actuals es limiten a posar titulars, textos i fotos enllaçats els uns amb els altres gràcies a l’hipertext. I així és normal que molta gent no acabi de veure l’enorme potencial d’internet. The New York Times va destinar mesos de feina per arribar al nou format de qualitat. Al marge del debat que ha suposat l’eficiència comunicativa del reportatge (no es llegeix bé, massa impactes superflus, és divertit però despista massa…) el que és innegable és que va il·luminar el camí. D’aquí 20 anys el periodisme serà molt diferent al d’ara. Tenim tauletes i mòbils de pantalla tàctil. Ara cal oferir continguts informatius a l’altura de la tecnologia.

En aquesta transició digital, els integristes del paper ens volen fer creure que la qualitat resideix en l’imprès i que tot el que és digital és superflu, frívol, de consum ràpid, per oferir gratis… El paper morirà i el periodisme de qualitat serà digital o no serà. Els diaris més grans del món ja ho saben.

New Comment