image

Un exemple de com els comentaris moderats al peu d’un article poden obrir un debat interessant. Hi ha dues formes de llegir l’entrevista que Jot Down fa a Marta Ramoneda, una dels responsables de les llibreries La Central: llegir només l’entrevista o llegir l’entrevista i també els comentaris dels lectors (una part d’extreballadors de la llibreria).

Bernat Ruíz n’explica el context en aquest interessant post:

Los comentarios a la entrevista son la tormenta perfecta para cualquier responsable de comunicación corporativa. No sólo dan la vuelta al buen rollo de la entrevista sino que golpean en la línea de flotación de una librería que siempre ha alardeado de progresía e izquierdismo. La noche del 1 de enero ya había 95 comentarios que se iban acumulando desde el 25 de diciembre, la inmensa mayoría muy negativos. En el momento de cerrar este artículo –20:00 horas del 2 de enero– los comentarios son ya 165 y no parece que el ritmo remita.

Resumiendo mucho, lo que dicen la mayoría de los comentarios es que en La Central se hace caso omiso de un buen puñado de artículos del Estatuto de los Trabajadores, con acusaciones de sueldos de miseria, horarios imposibles, trato personal draconiano, dudosas prácticas antisindicales, sexismo, y también se les acusa de competencia desleal con un competidor directo. A su alrededor otros lectores de Jot Down comentan que nunca más comprarán en La Central y los hay que empiezan a promover boicots.

La Central ha respost amb la seva versió en aquest post.

Aquí el debat a Twitter.

He vist debats similars, per exemple, en reportatges sobre Casa Ametller, la cadena de botigues de menjar “sense intermediaris”. Els comentaris obren debats interessants i fan aflorar a l’esfera pública preocupacions ciutadanes, fins i tot denúncies sobre condicions laborals, com és el cas.

Ho diu Carles Capdevila, director de l’ARA: tot i l’epidèmia dels trols, els comentaris sovint milloren l’article:

Aquí a l’ARA estem buscant i trobant la manera de moderar la participació per afavorir un debat ben educat, i n’estem contents. La majoria de lectors acaben enriquint el tema, corregint-nos errors, ampliant-nos informació, donant-nos noves pistes, mirades originals, arguments ben construïts. Quan passa això, quan els comentaris milloren l’article de llarg, la por i el desconcert desapareix, i arriba l’eufòria. És comunicació pura, t’obliga a ser humil i t’ensenya que a vegades ens en sortim, i que parlant la gent s’entén.

image

Més reflexions sobre els comentaris dels lectors: