Per on (diem que) ens informem de la política

Ens informem de la política sobretot per la televisió. I després, per la premsa, la ràdio i internet. Com a mínim, així ho constata l’últim baròmetre d’opinió política del Centre d’Estudis d’Opinió. El CEO ha fet enquestes presencials a 2.000 catalans. En aquesta pregunta en concret, s’acceptava una resposta múltiple.

L’enquesta constata diferències enormes de consum de mitjans segons l’edat. La influència dels diaris impresos i de la ràdio cau dràsticament entre els menors de 35 anys. Fins i tot de la televisió. A favor dels mitjans digitals, és clar.

Els que s’informen per internet són més joves. La xarxa, en general, és més jove. I això fa que la Catalunya connectada no sigui ben bé la mateixa que la Catalunya offline. Ideològicament, la Catalunya d’internet és més d’esquerres i més independentista. Només cal mirar el ‘timeline’ de Twitter o Facebook.

El 51% dels votants de la CUP diuen informar-se per internet. Només ho fan un 7,7% dels votants del PP. Aquí hi ha un altre factor. L’esquerra alternativa necessita altres canals d’informació per accedir a notícies que no es tracten als grans mitjans. El diari més llegit a internet del votant de la CUP és l’ARA (19,9%), seguit de Vilaweb (16,6%), La Directa (5,8%) i Gara (5.2%). O això diuen quan els ho pregunten.

El votant d’ERC també prefereix l’ARA (28,1%), seguit de La Vanguardia (13,6%) i El Periódico (13%); el quart és Vilaweb (9,2%). El votant de CiU és més de La Vanguardia (23,8%) i l’ARA (20,3%), igual que el del PSC (La Vanguardia, 27,1%; ARA, 20,8%).  En canvi, el d’ICV prefereix El Periódico (14%) i els blogs en general (13%). El votant del PP diu que s’informa sobretot per la web de l’Abc (22%) i el de Ciutadans per la d’El País (27,9%).

M’informo pels diaris o dic que m’informo pels diaris?

El que no quadra de l’enquesta del CEO és la proporció de ciutadans que diuen que s’informen de la política per la premsa (mitjans impresos, s’entén) en relació amb els que ho fan per internet. El 40,7% que obté la premsa és massa alt. I el 26,4% d’internet, massa baix. No quadra ni amb les vendes de diaris al quiosc, ni amb el nombre de lectors. En l’última onada de l’EGM, el percentatge de lectors de premsa queia al 31,4%. El nombre de persones que assegura que el dia abans s’ha connectat a internet s’enfila fins al 55,6%. Les xifres de l’EGM s’acosten a les de l’exhaustiu informe anual del Pew Research Center nord-americà.

tumblr_inline_n50t4jUo7L1s4f3i6

New Comment